Näin menestyt paremmin kuin kilpailijasi Saksan messuilla

Saksan messut

Oletko suuntaamassa messuille Saksaan? Saksa on Euroopan merkittävin messumaa, jonne kasvua ja vientiä hakevien yritysten matka usein suuntaa, hyvästä syystä. Kilpailu on kuitenkin kovaa ja sinulla on paljon varteenotettavia kilpailijoita taistelemassa asiakkaiden huomiosta. Kerromme, miten menestyt kilpailijoitasi paremmin Saksan suurilla messuilla.

Saksa on maa, joka tosin myy myös englanniksi, mutta ostaa saksaksi. Saksan messuilla ja yleisesti maan markkinoilla menestyäkseen onkin äärimmäisen tärkeää hallita maan kieltä ja kulttuuria – tai turvautua asiantuntijaan, joka auttaa yrityksen kulttuurierojen karikkojen läpi. 

Toteutimme huhtikuussa ensimmäisen messumatkamme Müncheniin maarakennuskoneisiin erikoistuneille Bauma-messuille asiakkaamme Rodo Machineryn kanssa. Viikko Saksassa oli Rodolle menestyksekäs ja onnistumista avitti Traductin myynti- ja markkinointivastaava Juulia, joka oli asiakkaamme tukena saksankielisissä myynti- ja tulkkaustehtävissä. Kerromme nyt, miten menestyt Saksan messuilla.

 

Saksan kielen ja kulttuurin tuntemuksen merkitys messuilla 

Rodo Machineryn toimitusjohtaja Jarno Kylander oli tyytyväinen messukokemukseen. “Messut olivat yrityksellemme ensimmäiset Saksassa yrityksemme hakiessa kasvua Euroopasta. Tavoitteemme oli saavuttaa messuilla eurooppalaisia jälleenmyyjiä ja potentiaalisia asiakkaita. Halusimme messutiimiimme natiivitasoisesti saksaa puhuvan henkilön, jolla on lisäksi kokemusta Saksaan suuntautuvasta myynnistä ja markkinoinnista. Tiesimme, että saksalaiset kyllä myyvät englanniksi, mutta ostavat saksaksi.” 

 

"Monet potentiaalisimmista asiakkaistamme puhuivat vain saksaa, ja saksankielisen palvelun tarjoaminen antoi meille arvokkaan kilpailuedun muihin messuosastoihin nähden. Ostaisimme palvelun ehdottomasti uudelleen"

 

“Valitsimme Traductin yhteistyökumppaniksemme, koska he pystyivät tarjoamaan juuri meidän tarpeisiimme sopivan messuille räätälöidyn palvelun. Saimme messutiimiimme vahvistukseksi Juulian, joka muun muassa kävi saksankielisiä myyntineuvotteluja, edusti tuotteitamme messuosastollamme ja toimi tulkkina vaativammissa tilanteissa. Juulian etukäteistuntemus laitteistamme sekä saksalaisesta bisneskulttuurista auttoi meitä tavoittamaan tehokkaasti koko potentiaalisen asiakaskunnan, ja pystyimme messujen jälkeen jatkamaan suoraan myyntineuvotteluja. Monet potentiaalisimmista asiakkaistamme puhuivat vain saksaa, ja saksankielisen palvelun tarjoaminen antoi meille arvokkaan kilpailuedun muihin messuosastoihin nähden. Ostaisimme palvelun ehdottomasti uudelleen. “ 
 

Näin menestyt Saksan messuilla

Traductin Juulia toteaakin, että Saksan messuilla oli kansainvälisen yleisön lisäksi paljon saksalaisia, jotka erinäisistä syistä halusivat tehdä kaupankäyntiä juuri äidinkielellään. “Tätä tarvetta ei tule missään nimessä väheksyä, sillä saksan kielellä on saksalaisessa liike-elämässä valtava merkitys yritysten ostovalmiuteen ja -haluihin. Optimaalisen tuloksen Saksan messuilla saakin, kun paikalla on saksan kielen ja bisneskulttuurin tunteva henkilö. Erityisesti yritykset, jotka osallistuvat Saksan messuille ensimmäistä kertaa, hyötyvät palvelusta merkittävästi. Pelkällä englannilla ei Saksan messuilla tavoita koko potentiaalista asiakaskuntaa, se on fakta.” 

 

"Potentiaalisten asiakkaiden ostovalmius nousee jopa 25 %, kun tarjolla on materiaalia heidän äidinkielellään."

 

Traductin uuteen messupalvelu-konseptiin kuuluu myös Messusparraus-palvelu, jota tarjoamme yhdessä yhteistyökumppanimme Fidecon Birgit Griese-Saarisen kanssa. Birgit on toiminut yli kymmenen vuoden ajan kulttuurikonsulttina, joka valmentaa suomalaisia yrityksiä Saksan markkinoille. Kauttamme saa tilattua laajempien koulutuskokonaisuuksien lisäksi erikseen messuille suunnittelemamme tunnin Messusparrauksen, jossa Birgit hioo suomalaisyrityksen valmiuden Saksan messuille iskuunsa. Palvelu on mahdollista räätälöidä juuri sinun yrityksesi tarpeisiin sopivaksi.  

Tietenkin messupalvelu-konseptiimme kuuluu myös messumateriaalien kääntäminen halutuille kielille, joihin saksa kuuluu olennaisena osana. Saksankielisen materiaalin tärkeyttä messuilla ei tule väheksyä: on tutkittu, että potentiaalisten asiakkaiden ostovalmius nousee jopa 25 %, kun tarjolla on materiaalia heidän äidinkielellään.  

Jos yrityksesi on suuntaamassa Saksaan messuille, ota meihin rohkeasti yhteyttä! Suunnitellaan yhdessä juuri teidän tarpeisiinne sopiva messupaketti, jolla saatte parhaat mahdolliset tulokset messuilta! 

Jaa