Twiittejä keskiajalta

Keskiaikaisen kirkon holvi kaikuu sävelistä. Kesäillan valo taittelee käsin puhallettujen ruutujen lävitse.

Vanhassa luostarissa on viljelty hengen tuotteita ja ruumiin ravintoa tuhatkunta vuotta. Munkit ja nunnat sitoivat piskuisen rannikkokylän Euroopan pohjoislaidalla osaksi koko maanosan yhteistä kristillistä kulttuuripiiriä. Täällä on varmaankin puhuttu sekä ruotsia että suomea, kaiketi myös latinaa. Tuolloin Euroopan yhdisti yhteinen sivistyskieli.  Ehkäpä, samoin kuin EU:ssa, täälläkin on työskennellyt kääntäjiä.

Seinäkalkitukseen kivettyneet tviitit kantavat meille viestejään liki tuhannen vuoden takaa.

Mieli viivähtää menneisyydessä ja palaa taas tähän hetkeen: mikä on meidän sukupolvemme puumerkki ajassa, mitä meistä jää jäljelle?

Eräs modernin monumentti seisoo kilometrin parin päässä: öljynjalostamo säiliöineen ja liekehtivine mastoineen.

Yritykset ja niiden tarina elää ihmisten mielessä sekä tuotteina ja viesteinä jopa vuosisatoja. Kärsimätön aikamme ei jaksa innostua pysyvyyden ja perinteiden arvosta – osaksi ehkä hyväkin niin – mutta mielikuvien ja viestien hellittämättömästä virrasta on muodostunut toisella tapaa voimakas, luonnonvoiman kaltainen ilmiö. Internetissä asiat leviävät hetkessä satojen miljoonien ihmisten tietoon, ja valtavat mainepääomat voivat yhtä hyvin kertyä kuin tuhoutua muutamassa päivässä.

Tietoverkon kuohuvassa maailmankylässä olemme jälleen kuin esi-isiemme muinaiset heimot leirinuotiolla: tarinoita punotaan, parhaat tarinat jäävät elämään ja kerryttävät punojalleen valtaa.

Kilpailu on osaksi mielikuvilla mittelemistä: paljon merkitsee se, miltä yritys näyttää, miten se puhuu itsestään ja kuinka puhuttelee vierasta. Voittajia ovat ne, joiden tarina erottuu muista, kohoaa pään mitan muiden yli.

Niinpä start-up-yrittäjien tarinoiden mittelöt, pitsaustapahtumat, ovat kaiken päivänpolttavuuden ja modernin teknologian takana jollakin tapaa hyvin arkaaisia: Väinämöisen ja Joukahaisen kilpalaulantaa, jossa voiton vie se, joka osaa sanansa suotuisimmin asetella.

Nyt jos koskaan yrityksen viestin on oltava kirkas ja kantava.

 

Turkka Kulmala

Kirjoittaja on Traductin kippari, piikikäs käännöskukkanen ja terminologiafriikki.

Jaa